Det er med god vin som det er med god lyd.
Jeg har bevæget mig fra god lyd til god vin. Fra 1992-2000 var jeg indehaver af en Hi-fi-butik som nåede at have forretninger i Århus, hvor nogle af mine tidligere ansatte i dag er ejere, Karrebæksminde, Frederikshavn, Odense og i København.
Sammenfald i ordvalg til beskrivelse af lyd og smags oplevelser.
Hvad er så sammenfaldene i de 2 brancher. Noget af det der slår mig er ordvalget man bruger, både i Hi-fi-branchen og vinbranchen. Ordene man bruger til at beskrive lyd og smag er ens. Om god vin siger man rund i smagen, at der er struktur, der kan være blødhed og smagen kan være være sammenhængende uden at der er noget der stikker ud og roder. Det samme med lyd at lydbilledet er sammenhængende uden noget der stikker ud, f.eks. en øreskærende diskant eller en bas der ikke er stram. Rigtig mange beskrivende ord går igen i de 2 brancher.
Konkurrencen på markedet
Noget andet er konkurrencen. I tiden med Hi-fi var der betydelig mindre konkurrence på Hi-fi-markedet end der er på vinmarkedet. Butikken kæmpede med nogle enkelte dygtige importører der kunne tælles på rundt regnet 2 hænder og der var 3-5 store kæder der fokuserede meget lidt på kvalitets Hi-fi.
Med vinbranchen er det meget anderledes. Der er cirka 2000 registrerede importører og nogle virkelig store monster- og superimportører med kæmpe omsætninger.
På hvilken måde er SPS Wine stærke på markedet for god vin
Den måde vi i SPS Wine gør os konkurrencedygtige på, både i forhold til at være prisstærke og kunne lave mindst lige så gode tilbud og bedre tilbud end de dygtigste, største og mest aggressive konkurrenter er i forhold til “pris i forhold til kvalitet”. For os er det ikke sparbøffen alene der afgør om tilbudet er godt.
Det er kvaliteten og det var det samme for mig i Hi-fi-branchen. Det handler om at kunden skal have mest muligt god vin for hver en krone i SPS Wine. Vores vin til 50´eren skal være det bedste køb på markedet ligesom vores 100 og 200 kroners vine. Og ja det er smag og behag der afgør om vinen er unik til prisen, og her kommer vores evne til at lytte til kundens behov også ind i billedet. Og det at kunne forstå og ramme det kunden søger med den helt rigtige kvalitet for pengene.
Livet har sine øjeblikke
I Hi-Fi branchen går lyden nogle gange op i en højere enhed. Når en producent havde fået sat de helt rigtige og nøje udvalgte komponenter sammen og oplevelsen blev helt unik.
Sådan er det også med vin. Der er winemakers og vinbønder der lige rammer den rigtige druesammensætning, den rigtige lagring og det bare bliver den vin der lægger folk ned til vinsmagninger, og den vin der skiller sig ud blandt markedets vine. Man bliver ramt, kroppen fyldes med velbehag og glædelig overraskelse og det er fortsat min passion, at mine kunder oplever det, nu i SPS Wine præcis som i tiden med Hi-fi.
Service og evnen til at vejlede til den rigtige vin der svarer til kundens behov
Nu vender tilbage til beskrivelsen af hvad man kan lide og det at udtrykke sin smag og den smagsoplevelse i vinen man søger. Tag f.eks. kunden siger vinen skal være rund i smagen, have bløde tanniner og være elegant. Eller den skal have rygrad/struktur og have mange smagsnuancer. Det er vi gode til at forstå og vejlede ud fra i SPS Wine som jeg har gjort i Hi-fi-branchen igennem 18 år.
Og skulle du alligevel få leveret eller have afhentet vin hos os der ikke passer til din smag, så har du 30 dage til at aflevere vinen tilbage og få dine penge igen.
Jeg ser frem til at servicere og rådgive mine kunder og kommende kunder i SPS Wine med kvalitetsvin til markedets stærkeste priser. Og har du spørgsmål er du som altid velkommen til at kontakte os.
Vel mødt.
Stor hilsen
Søren Pfeil Sørensen
Indehaver, SPS Wine